עיצוב רהיטים- האם הראטן יחליף את העץ?

מגמת החזרה אל הטבע והחיפוש אחרי חומרי גלם ירוקים הפכה את הראטן לאחד החומרים המבוקשים

מגמת החזרה אל הטבע והחיפוש אחרי חומרי גלם ירוקים הפכה את הראטן לאחד החומרים המבוקשים והאופנתיים בתחום עיצוב רהיטי הבית והגן. ואכן נמצא הראטן במקום מכובד בענף עיצוב הרהיטים ואף פוזל לתעשיות אחרות כמו אביזרי אופנה, בנייה ואביזרים משלימים.
יש מי שיגדיר אותו בטעות כקש, אבל למעשה הראטן הוא חומר גלם לכל דבר. הראטן הוא שם כולל לכ-600 מינים של דקל אשר גדלים באזורים טרופיים באסיה, אפריקה ואוסטרליה. סיבי הראטן, הם למעשה ענפי דקל מיובשים שעברו עיבוד, ולהם מספר מאפיינים כמו משקל קל, חוזק וגמישות, מה שתורם לעיצוב רהיטים בצורות שלא ניתן לעצב בחומרי גלם אחרים.
רהיטים וקירות – כפי שצייתי קודם לכם, קיימים סוגים ומינים רבים של ראטן אך המקובלים ביותר לעיצוב רהיטים הם ה גולדן ראטן, מנאו, מאלאקה, באטאנג, מידולינו, סרוואק והטוויטץ. עם קטיפתו של הראטן הוא עובר ייבוש וקילוף. ובכדי שיהיה אפשר לעבדו לרהיטים , מכניסים אותו לדוד קיטור לצורך ריכוכו. תכונותיו של הראטן הן כמו של עץ ואפשר לצבוע אותו בכל צבע.
בנייה ועיצוב של רהיטים מראטן נעשים בעיקר בטכניקות קליעה שונות המאפיינות את מוצרי הבית והגן. יש אריגות בצורת רשתות שתי וערב כמו הרשת הווינאית שהיא אריגה מקליפתו של ראטן, שנעשה בה שימוש בתחום הטקסטיל והאופנה, ויש אריגות צפופות יותר שמשתמשים בהן לריפוד, משתמשים בראטן לעיצוב רהיטים אך גם בתעשיות נוספות כמו , נעליים, שטיחים, תיקים, אהילים, גופי תאורה, וילונות גלילה, תקרות, חיפויי קירות, רצפות ועוד.

הטרנד הירוק הוא דומיננטי ואנשים לא מסתפקים רק בפריטי עיצוב דקורטיביים, אלא מבליטים את החיבור לטבע גם באופנים בולטים יותר, כמו בייצור קירות הבית- אם בעבר אנשים ביטאו את הקשר לסביבה באמצעות טפטים בגוונים ירוקים או בדוגמאות מעולם הטבע, הרי שכיום ניתן להבחין בטשטוש גבולות אמיתי בין עולם הפנים לעולם החוץ. חומר כמו ראטן, אשר נלקח היישר מעולם הטבע וכמעט שלא עבר עיבוד, מעטר בהוד קירות שלמים.: ומעבר לכך שהוא משמש הצהרה על החשיבות של השמירה על האקולוגיה, הוא נחשב לטרנד אופנתי של ממש ויש להשיגו בשלל עיצובים, צורות וטקסטורות.

האם הראטן הוא היורש של העץ?
הראטן הוא כאמור חומר גלם בפני עצמו בדיוק כמו מתכת, עץ, זכוכית או כל חומר גלם אחר ואפשרויות העבודה אתו הן רבות והן חלומו של כל מעצב -ואכן, בשנים האחרונות, אין בעולם מעצב מוביל אשר פסח על הראטן – מעצבים כמו טום דיקסון, פיליפ סטארק, רון וארד ורבים נוספים.
אפשר לעשות הכל בתחום עיצוב הרהיטים מראטן, ממש כמו בעץ, ואף להשיג אתו מראה נקי או מגושם. למעט ריהוט חוץ ופנים, הראטן אידיאלי לשימוש באביזרי ריהוט משלימים כמו כורסת רטאן או חדרי שינה, שולחנות אוכל, סלסילות, ושולחנות סלוניים. ברגע שהרטן עובר עיבוד הראטן למשטח שהודבק על פלטת "סנדוויץ"" אפשר אפילו להשתמש בו לחיפויים של קירות , חיפויי תקרה ואפילו לריצוף. לראטן חזות רומנטית שתופסת מקום חשוב גם בעיצוב חדרי שינה ופריטי תאורה.

לרהיטים מראטן קיימים מספר יתרונות על העץ,בהן: עמידות בפני מזיקים ותולעים וקצב גדילה מהיר של חמש שנים. כיום מגדלים את הראטן בשתילות מתורבתות בשדות מיוחדים לצורכי מסחר כמו במבוק, וכמעט שאין פגיעה בטבע. רבים מאמינים כי הראטן יחליף בסופו של דבר, את העץ, מכיוון שקיים מחסור גדול העצים לכריתה וכן בשל קצב הצמיחה האיטי של העץ .